Keto priča i palak paneer

Rekla sam vam u siječnju da sam imala prometnu, a sada se čini da mi je nakon te prometne ostalo nasljeđe u vidu boli u leđima i posljedične upale kuka radi poremećene statike. Zanimljivo je to kako pošteda u jednom dijelu cjeline neizbježno vodi oštećenju drugog dijela. Da bi se efikasnije borila sa nastalim stanjem prošli sam tjedan, cijelih 7 dana, bila na keto dijeti i želim s vama podijeliti iskustvo iz tog eksperimenta – i jedan slasan recept!

Keto dijeta, za one koji se još nisu susreli s njom, je način prehrane s malo ugljikohidrata, nešto više proteina i najvećim dijelom dnevnog unosa kalorija koji dolazi iz masnoća. Smisao iza takvog unosa makronutrijenata je da se organizam preusmjeri sa korištenja ugljikohidrata kao primarnog izvora energije na korištenje masnoća, što je moguć i evolucijski normalan mehanizam, kojem je važna pogodnost to što ne uzrokuje velike fluktuacije energije. S obzirom na izuzetno nizak unos ugljikohidrata, i to iz biranih izvora, smanjuje se podržavanje upalnih procesa. Postoji mnoštvo besplatnih kalkulatora na internetu uz pomoć kojih možete izračunati svoje dnevne potrebe za makronutrijentima (meni se sviđa ovaj na ruled.me) i zatim je prilično jednostavno koristeći bilo koju aplikaciju za računanje kalorija (ja od siječnja koristim Lifesum) ostati unutar svojih potreba.

Ovdje moram istaknuti da iako je praćenje kalorija zgodan detalj – za biti na keto dijeti nije i nužan! Za razliku od prehrana sa raznovrsnom hranom bogatom ugljikohidratima u keto dijeti vrlo je teško prežderati se, a još teže to raditi svakodnevno. Osnovno znanje o sastavu namirnica čisto je dovoljno za biranje hrane, a što se tiče osjećaja sitosti on je apsolutno bez premca na keto dijeti. Ono što mi se gotovo svakodnevno događa na normalnoj prehrani – da mi se od gladi tresu ruke ili da predugačak odmak od prethodnog obroka izazove pomračenje uma koje amerikanci živopisno nazivaju “hangry” (odličan opisni portmontro od hungry=gladan i angry=bijesan) – to je apsolutna nepoznanica na keto dijeti jer organizam koji za gorivo troši ketonska tijela jednostavno upotijebi vlastite masnoće za njihovu proizvodnju ako nije došlo do unosa masnoća izvana. Taj fantastični mehanizam također je i osnova na kojoj počiva vrijednost keto dijete kao dijete za mršavljenje, ako to želite, iako keto dijeta ne mora biti redukcijska.

Kakvo je moje iskustvo u tjedan dana keto dijete (22.4.-28.4.2017.):
Moji preporučeni unosi kalorija po makronutrijentima bili su 5% iz ugljikohidrata, 24% proteina, 70% masti, ukupno 1640 kcal.
Ostvareni unosi po makronutrijentima bili su oko 10% iz ugljikohidrata, 25% proteina, 65% masti, maksimalno 1550 kcal.
Drugi i treći dan osjećaja sam lagane grčeve u potkoljenicama i pojačano kucanje srca, baš kao što je predviđeno – što je sve nestalo od četvrtog dana nadalje. Mokraća mi je tijekom tjedna imala jaki miris (ne nužno neugodan, ali drugačiji), bez obzira na povećani unos vode (obavezno 4L/dan) – što je također očekivano.
Osjećaj zadovoljstva i sitosti bio je izuzetan – jednostavno nisam mogla više pojesti i sve je bilo izvrsno (masnoće su doista bez premca u transferu okusa).
Iako je jelovnik tražio malo planiranja unaprijed bilo ga je jednostavno sastaviti: uglavnom lisnato i povrće s puno vode, nadopunjeno mesom, jajima, sirom i masnoćama.
Nije moguće jesti nikakve žitarice (riža, kruh, kukuruz), nikakvo škrobasto povrće (krumpire, mrkve, tikve), nikakve grahorice (grašak, grah, slanutak), niti voće osim bobičastog – ali osim potrebe da se othrvam uobičajenoj praksi kuhanja nisam imala ni najmanju želju za jedenjem tih namirnica.
Pronašla sam izvrstan youtube kanal sa mnoštvom ideja, inspiracija, iskustava i recepata o keto dijeti – Headbanger’s Kitchen – koji intuitivno i jednostavno olakšava tranziciju i koji me inspirao svojim palak paneerom na ovaj prilagođeni recept.
Uspjela sam također održati uobičajeni modus operandi u pripremanju obroka; gdje stanem pred frižider i pogledam što se treba potrošiti pa ad-hoc isplaniram obrok.
Ljudi se često žale da je keto dijeta sastavljena od “samih jaja” – no to je očita predrasuda. Ja sam i dalje jela 3-4 obroka dnevno (doručak u 8, ručak u 12, večera u 18 i mali međuobrok u popodnevnim satima (oko 16) ako vidim da će večera biti pomaknuta za koji sat) i u tim obrocima bilo je velike raznolikosti (po nekoliko primjera):
Doručak: omleti, keto kruh s narescima, svježi sir sa sjemenkama, fritate, sjemenke s bobičastim voćem
Ručak: pljeskavice sa salatom, šiš ćevapi i rotkvice, salata od špinata i jaja, piletina s kikiriki maslacem
Večera: tjestenina od tikvica aglio e olio, salata s tunom, gusta juha od svinjetine i blitve sa rezancima od bjelanjka

Najbolje otkriće: keto salata s tunom (jela sam je 3 puta u tjedan dana!)
Najveće iznenađenje: keto kolač iz mikrovalne (započeti dan sa fantastičnim desertom!)
Najlakše uklapanje: Palak paneer odnosno svježi sir u umaku od špinata

Potrebno (za jednu porciju sira sa špinatom, ako ste na keto dijeti koristite punomasne namirnice, ali biti će izvrsno i sa manje masnim opcijama):
250 g svježeg sira (bolje je kad je čvrsto iscijeđen)
žlica (15 g) maslaca
pola malog luka
češanj češnjaka
sjemenke kumina
mljevena kurkuma
sol
60 g opranog špinata
50 g milerama
malo vode po potrebi

Postupak:
Sir ne zahtijeva nikakvu pripremu. Možete ga usitniti ili samo poslužiti cijelog uz umak.
Za umak otopite maslac i na njemu kratko povenite luk, a zatim popržite češnjak i začine. Nisam stavila količine jer ovise o vašem ukusu no počnite sa po trećinu žličice kumina, kurkume i soli pa povećajte ako treba.
Na poprženim lukovima i začinima povenite špinat pokrivši ga nakratko poklopcem – to traje otprilike minutu-dvije. Čim povene ubacite ga u blender s malo vode (ako treba, jer špinat će pustiti svoju) ili mlijeka, a ako ste na keto dijeti najbolje punomasnog milerama. Izmiksajte u glatki umak, po potrebi još malo zagrijte ako se ohladilo i poslužite uz sir.

Ovo je praznik slasti koji je odličan za svaki obrok, od doručka do večere.

palak paneer_porcija i polPoslužen ovako sa sirom samo prevrnutim iz zdjelice baš izgleda otmjeno, a i porcija je stvarno raskošna.

palak paneer_žlica

palak paneer_cvijetKremasti špinat predivno nadopunjuje svježi, lagano acidični sir, i u toj opreci leži tajna dobrog jedenja.

Sigurno vas još zanima i da li je dijeta uspjela, ne kao ukusni intermezzo, već da li me prestao boljeti kuk?
Sa izuzetnim zadovoljstvom, a još većim iznenađenjem – jer sam bila vrlo, vrlo skeptična – moram vas izvijestiti da je nakon 2 puna dana keto dijete od trećeg dana nadalje bol POTPUNO PRESTALA! S obzirom da je to jedna vrlo neugodna bol koja me prati već neko vrijeme po cijeli dan bilo je vrlo šokantno odjednom je ne osjećati. Ni malo. Fantastičan rezultat!

Nakon svega ostaje samo još da se zahvalim što ste čitali i o današnjoj porciji i pol! Isprobajte, uživajte i u slast! I javite kako je vama uspjelo.

Autor: derzafanistori

I am avid learner from Croatia currently tackling Japanese language and culture, knitter, DIY person and all-around experimenter.

4 misli o “Keto priča i palak paneer”

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s