Rižina kaša kao izvrstan zimski doručak

Početak godine obično je vrijeme u kojem smo pojačano motivirani promijeniti prehrambene navike nakon razdoblja pretjerivanja, a na ovom kraju planeta također je i vrijeme zimskih boleština. Rižina kaša ukusan je odgovor na obje te potrebe.

Možda ja toga nisam svjesna (i svakako me prosvijetlite imate li više informacija), ali u Hrvatskoj se rijetko jede kaša koja nije žganci, griz ili zobena kaša za doručak. Iako sa te tri u repertoaru ne možemo oskudijevati kombinacijama rijetko se srećem sa kreativnim rješenjima; žganci obično budu uz neki mliječni proizvod ili preliveni masnoćom od pečenja špeka, griz bude sladak, desertni obrok uz malo karameliziranog šećera ili čokolade na vrhu, a zobene glase za “zdravi doručak” koji se najčešće poslužuje zaslađen, uz voće i/ili suho voće i orašaste plodove. Kako sam ja više od slanih doručaka to mi ne ostavlja mnogo manevarskog prostora, a iako “žganci sa pečenim špekom” zvuči vrlo slasno, zapravo brzo postane dosadno, a i ne ispunjava baš nutritivne potrebe osim kalorijskih. Tako mi je sve češće na jelovniku topla kaša od riže.

Rižina kaša (congee, jok, kayu,…) jede se diljem svijeta i vrlo je prilagodljiv obrok koji se često preporuča bolesnima, obično je prvi prijelazni obrok dječje prehrane na odraslu u mnogim dijelovima svijeta, a čak postoje i tradicije jedenja neke vrste rižine kaše za dobru sreću u novoj godini (nanakusa-gayu ili kaša sa sedam biljaka jede se u Japanu 7. Siječnja). Može se kuhati gusta ili rijetka, raskuhana ili održanih zrna, u vodi ili juhi i uz dodatak povrća, mesa, morskih plodova ili poširanih jaja. Početak recepta može biti suha riža, no može biti i već kuhana riža od prethodnog obroka, uz koju će vam priprema doručka oduzeti samo nekoliko minuta.

Naravno, rižina kaša može se jesti i za druge obroke, kao ručak ili večera, uz bogatije priloge, a danas vam donosim, kao ideju, samo dvije krajnje opcije: rijetku odnosno jušnu i gustu, više sličnu onom što tradicionalno nazivamo kašom. Možete koristiti bilo koju rižu*, ali riža okruglog zrna daje najkremastije rezultate.

Jušna rižina kaša, s povrćem i poširanim jajetom (1 porcija):
pola žlice ulja
mali nasjeckani luk (po želji)
trećinu šalice bijele riže (60 g)
pola litre vode
30 g mrkve narezane na kockice
pola kocke za juhu ili samo sol i papar po želji
jaje
malu žličicu tostiranih sjemenki sezama, narezani zeleni dio mladog luka

Postupak:
Ako želite na ulju u maloj posudi popržite luk da zastakleni, dodajte rižu i pržite minutu, a zatim dodajte vodu i kocku za juhu (ili toliko količinu temeljca) i kuhajte dok riža ne omekša (oko 15 minuta). Ako treba dodajte vode.
Po želji sad možete štapnim mikserom usitniti dio riže. Dodajte mrkvu narezanu na kockice i kuhajte još 5 minuta. Razbijte jaje u sredinu i pokrijte posudu i kuhajte na najnižoj temperaturi još minutu pa ugasite i ostavite pokriveno dok pripremite stol. U zdjelicu izgrabite rižu, stavljajući jaje na vrh (možete ga i duže ili odvojeno poširati ako volite jače zgusnuto jaje) i posipajte tostiranim sezamom i zelenim dijelom mladog luka.
rizina-kasa-s-posiranim-jajetom
Gusta rižina kaša, s ribanom mrkvom i brokulom s pare (1 porcija):
trećinu šalice okrugle (puding) riže (60 g)
350 ml temeljca (od kostiju, povrća ili kombu dashi)
sol
50 g ribane mrkve, svježe
100 g cvjetova brokule, opranih i usitnjenih
malu žličicu tostiranih sjemenki sezama ili pola žličice sezamovog ulja

Postupak:
U manju posudu s poklopcem ulijte temeljac i dodajte rižu. Pustite da zavrije i zatim promiješajte,  i posolite ako treba (ovisno koliko je slan temeljac) i poklopljeno na najnižoj temperaturi kuhajte 8 minuta. Otvorite i ubacite brokulu na vrh i zatim poklopljeno kuhajte još 4-5 minuta. Ugasite vatru i pustite da stoji u zatvorenoj posudi još 10 minuta.
Poslužite uz ribanu mrkvu, posuto sezamom ili nakapano uljem tostiranog sezama.
rizina-kasa-s-povrcem
Obje ove porcije i pol su slasne, zasitne i izvrsno gorivo za početak dana, a ako je na vašem rasporedu upravo počela post-novogodišnja dijeta to je baš ono što se traži. Komadić poširane piletine može zamijeniti jaje, baš kao i kocka svježeg domaćeg ili pak dimljenog tofua.

Isprobajte, uživajte i u slast! I javite kako je vama ispalo 🙂

*Odaberete li smeđu rižu, ili neku drugu koja se dugo kuha, računajte da produžite vrijeme kuhanja do tvrdoće koja vama odgovara. Također je možete brzo skuhati u ekspres loncu, uz malo proučavanja uputa i igranja s vremenom da nađete pravu brojku.

Oglasi

Autor: derzafanistori

I am avid learner from Croatia currently tackling Japanese language and culture, knitter, DIY person and all-around experimenter.

Jedna misao o “Rižina kaša kao izvrstan zimski doručak”

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s